دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: نخستین دوره جشنواره «رشد و کارآفرینی شریف» با شعار «جلوه‌ای از دانشگاه کارآفرین» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

این جشنواره عرصه‌ای بود که از یک‌سو دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و استادان دستاوردهای پژوهشی خود را به نمایش بگذارندو از سوی دیگر این جشنواره فضایی را ایجاد کرد تا صنایع هم ضمن حضور در این جشنواره، نیازمندی‌های خود را طرح کنند که نهایتا از رهگذر سرمایه‌گذاری صنعت در کسب و کارهای دانش‌بنیان، فرصتی برای همکاری موثر و نظام‌مند صنعت و دانشگاه فراهم شود.

مهدی فاتح‌راد، دبیر این جشنواره ضمن بیان این سخنان در مورد اهداف این جشنواره گفت: «تعامل موثر دانشگاه، صنعت و سرمایه، جلب سرمایه برای توسعه کارآفرینی دانش‌بنیان، مرحله نهایی مسابقه طرح تجاری شریف، نمایشگاه دستاوردهای واحدهای فناور مرکز رشد شریف، حضور پارک فناوری پردیس و بخش خصوصی از اهداف این جشنواره است.»

برنامه‌ریزی بر اساس سند چشم‌انداز

«ایران کشوریست توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش درجهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی» این جملات قسمتی از سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور است که مقام رهبری در سال 1384 به کلیه دستگاههای کشور ابلاغ کرد.

همچنین در برنامه چهارم توسعه با توجه به اهمیت نقش دانش، فناوری و مهارت، به عنوان اصلی‌ترین عوامل ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد نوین، مدل اقتصاد مبتنی‌بر دانایی به عنوان مبنای حرکت توسعه‌ای کشور مورد تاکید قرار گرفته است. براین اساس دانشگاه‌ها به عنوان مهمترین مرجع تولید دانایی و توسعه علمی و فناورانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

پژوهش‌های کاربردی

یونسکو در چشم‌انداز جهانی آموزش عالی برای قرن 21، دانشگاه‌های نوین را این‌گونه توصیف کرده است: «جایگاهی که در آن، مهارت‌های کارآفرینی در آموزش عالی به منظور تبدیل دانشجویان و دانش‌آموختگان به کارآفرینان، توسعه می‌یابد»

با توجه به این تعریف، دانشگاه فقط مکانی برای یادگیری مجموعه‌ای از نظریه‌ها و مهارت‌های صرف، و یا فقط انجام پروژه‌های تحقیقاتی در راستای اهداف اقتصادی صنایع نیست، بلکه علاوه بر پیگیری اهداف فوق، وظیفه‌ای بس خطیر را به دوش می‌گیرد که معطوف به پرورش افراد و بنگاه‌های کارآفرین است.

براین اساس، دانشگاه کارآفرین، دانش‌آموختگانی را به جامعه ارائه می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری، موجد کارآفرینی و فن‌آفرینی می‌شوند. از سوی دیگر تحقق توسعه مبتنی بر دانایی نیازمند تشکیل و توسعه نظام ملی نوآوری بر پایه و با محوریت دانشگاه کارآفرین (Enterpreneurial University) است.

بدین ترتیب، با بروز تحول در دانشگاه‌های سنتی و پذیرش نقش توسعه اقتصادی و تولید ثروت علاوه بر آموزش و پژوهش، دانشگاه کارآفرین با برقراری ارتباط نظام‌مند و موثر با بنگاههای اقتصادی و جامعه با تشخیص نیازهای واقعی عامل تحقق نوآوری فناورانه بویژه در فضای فناوری‌های پیشرفته می‌گردد.

یکی از موثرترین راهکارهای تحقق ارتباط منسجم و نظام‌مند صنعت و دانشگاه، تشویق دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه به ایده‌پروری در زمینه تحصیلی و تخصصی خود، به منظور ارائه طرح‌های کسب  کار فناورانه است. امتیاز این طرح‌های کسب و کار نسبت به طرح‌های دیگر این است که کاملا دانش بنیان بوده و معمولا با نوآوری فناورانه همراه هستند و در نتیجه می‌توانند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند.

نمایشگاه‌های جنبی

نمایشگاه جنبی اولین جشنواره رشد و کارآفرینی شریف در همکف دانشکده شیمی این دانشگاه برگزار شد.

این نمایشگاه از جمله برنامه‌های اصلی جشنواره بود که شرکت‌های مستقر در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته شریف و بخش خصوصی محصولات و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

حضور گروههایی مثل پارک فناوری پردیس یا شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در این جشنواره باعث می‌شود که از یک طرف کسب و کارهای دانش‌بنیان و کوچک که زیر چتر این گروهها هستند، عرصه‌ای برای حضور و ارائه دستاوردهای خود برای صنعت داشته باشند و از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ صنعتی هم با گروههای ایده‌پرداز کوچکتر آشنا شوند.

کاربرد فیزیک در کارآفرینی

یکی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره مرکز تحقیقات فیزیک کاربردی شریف بود. این مرکز از اجتماع تعدادی از استادان فیزیک تجربی دانشکده فیزیک این دانشگاه تشکیل شده است.

فیزیک کاربردی به معنای کاربرد دانش فیزیک در صنعت علوم و تکنولوژی پیشرفته است. فیزیک کاربردی مرز بین علم و تکنولوژی و یا به عبارت دیگر بین فعالیت‌های آزمایشگاهی و دنیای واقعی است.

این مرکز با همکاری اساتید دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بنیان‌گذاری شده و از سال 1382 به طور رسمی با حکم ریاست دانشگاه صنعتی شریف برای برقراری پیوند بین فیزیک و صنعت، شروع به فعالیت نموده است.

این مرکز سه هدف اساسی را دنبال می‌کند که عبارتند از:  ارتباط بین دانش فیزیک و صنعت، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهها در زمینه‌های متناسب با تخصص و تحصیلات و کاهش مهاجرت جوانان صاحب دانش و فن به خارج از کشور.

مرکز تحقیقات فیزیک کاربردی شریف، 4 شاخه را به عنوان شاخه‌های اصلی کاربرد فیزیک در صنعت کشور در نظر گرفته که عبارتند از فیزیک پزشکی، انرژی خورشیدی، مهندسی سطح و آکوستیک.

هوش مصنوعی برای گسترش کارآفرینی

یکی دیگر از گروه‌هایی که از جمع فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تشکیل شده فناوری اطلاعات ارتباط متن باز بود.

مهندس آرش معبودی در مورد فعالیت‌های این گروه گفت‌: این گروه به عنوان اولین مجموعه در زمینه تخصصی ارائه خدمات مهندسی – مشاوره‌ای در زمینه نرم‌افزارهای آزاد/ متن باز با همکاری جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور در اوایل سال 85 تشکیل گردید.

محور اصلی فعالیت ما تحقیق و توسعه، مشاوره فنی و راهبردی در بکارگیری راه‌حلهای متن باز و ایجاد جایگاه مناسبی برای ایران در میان کشورهای دنیا در حوزه متن باز است.

تعریف و انجام پروژه‌ تدوین برنامه‌های راهبردی نرم‌افزارهای آزاد/ متن باز کشور به کارفرمایی مرکز تحقیقات مخابرات ایران و شورای عالی فناوری اطلاعات کشور، از جمله بنیادی‌ترین اقداماتی است که در راستای نیل به این اهداف توسط این شرکت در حال انجام است.

تحقیق و توسعه در زمینه هوش مصنوعی و اتوماسیون صنعتی با استفاده از امکانات متن باز، از جمله دیگر فعالیتهای پژوهشی – کاربردی این گروه است.

زمینه‌های تحقیقاتی این گروه عبارتند از:

* مشاوره فنی و راهبردی در زمینه بکارگیری انواع سیستمهای مبتنی برلینوکس.
* طراحی، راه‌اندازی و پشتیبانی سیستمهای سازمانی و صنعتی مبتنی بر متدلوژی متن باز.
* خدمات مهندسی مشاوره‌ای در زمینه راه‌اندازی و بکارگیری سیستمهای مدیریت دانش.
* خدمات مهندسی مشاوره‌ای در زمینه سیستمهای هوشمند کشاورزی.
* خدمات مهندسی مشاوره‌ای در زمینه امکانات سنجش از دور.
* طراحی سیستمهای خبره برای کاربردهای گوناگون.

کد خبر 23147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز